Tuesday, September 1, 2009

Motivasi pada bulan Ramadan

Motivasi dan ibadah puasa.

Motivasi bermaksud sesuatu yang menggerak dan membangkitkan tenaga seseorang dalam melakukan sesuatu yang positif. Seseorang yang mempunyai motivasi dalam hidupnya tidak kira apa pun yang dilakukan, kita akan dapat lihat aura tenaga dan semangatnya yang berkobar-kobar dalam mengejar cita-cita. Ibadah puasa juga ada hubung kait dengan motivasi seseorang...dalam pandangan saya motivasi dalam ibadah puasa ada kaitan dengan hati dan niat seseorang.

1. Manusia sememangnya memerlukan motivasi dalam hidup. Sebagai contoh, Perkara paling asas yang saya nampak adalah rutin harian kita iaitu makan!. Kenapa kita makan?, bila kita lapar, perut akan menghantar isyarat ke otak, lalu otak akan mentafsir dan menggerakkan anggota lain untuk mencari makanan…motifnya adalah kenyang. Hal inilah yang menunjukkan kepada kita bahawa motivasi dalam diri akan menggerakkan jasad kita melakukan apa yang menjadi motif kita. Persoalannya, jika dilihat dari sudut makan, kenapa di bulan puasa manusia lapar juga, tetapi tetap tidak makan sehingga sampai waktu berbuka, adakah orang Islam tidak bermotivasi?. Dalam konteks ini, motivasi dalam dirilah yang membuatkan seseorang itu tetap berpuasa kerana menurut perintah Allah s.w.t, mengharapkan ganjaran pahala dan keredaan daripada Allah s.w.t. Motivasi ini saya namakan sebagai ‘Motivasi Agama’.
2. Apakah yang menjadi pendorong kita berpuasa? Kerana takutkan Allah dan taat perintah Allah dan yang paling utama kerana kita hamba.Maka seseorang yang bermotivasi dalam konteks ini, diberi pengampunan oleh Allah s.w.t dan mendapat ganjaran pahala di sisi Allah s.w.t. Namun, ada juga orang berpuasa tetapi tidak mendapat apa-apa, hanya mendapat lapar dan dahaga. Orang yang sebegini, sememangnya bermotivasi juga dalam berpuasa, sehingga mampu menahan diri daripada makan dan minum, namun mereka berpuasa bukan kerana Allah s.w.t. Mereka ada motivasi untuk berpuasa kerana malu kepada manusia, takut orang nampak tidak berpuasa, malu kepada kekasih, malu kepada kawan, keluarga dan masyarkat.

3. Oleh itu, dalam kita berpuasa kita perlu jadikan keredaan Allah s.w.t sebagai motivasi yang utama pada bulan Ramadan agar ibadah puasa kita mendapat pahala dan keredaan Allah s.w.t.

Sampai jumpa lagi dalam siri ‘minda motivasi’ yang lain.

Terima Kasih.

No comments: