Sunday, August 23, 2009

Amalan di bulan Ramadan.


1. Hari ini, masuk hari kedua kita berpuasa. Perjalanan kita masih panjang lagi di bulan Ramadan kali ini. Ramai dalam kalangan umat islam pada hari ini, berlumba-lumba dalam melakukan ibadah di bulan puasa untuk mendapatkan seberapa banyak pahala daripada Allah S.W.T

2. Di antara amalan yang boleh dilakukan oleh kita di bulan yang mulia ini adalah...membaca Quran, solat sunat, ibadah malam, solat sunat, berzikir, mendengar lagu nasyid, bersedekah dan banyak lagi.

3. Pada hemat saya...di sebalik semua amalan ibadah yang kita lakukan...ada satu amalan yang ramai orang terlepas pandang. Saya namakan di sini, 'ibadah Rasa'. Ibadah rasa bermaksud dalam kita beribadah...kita merasakan dalam diri kita kebesaran Allah, keagungan Allah, rasa takut padaNya, rasa gerun padaNya, rasa kita hina, rasa kita berdosa, rasa kita tidak layak untuk syurga Allah, rasa kerdil disisi Allah. semua rasa ini akan membawa kita lebih dekat padaNya. Pahala dari ibadah rasa ini di bulan ramadhan lagi berlipat kali ganda berbanding mereka yang solat, baca quran tapi tidak ada rasa apa-apa. Bahkan, yang lebih teruk dapat dosa dalam beribadah, contoh solat dengan riak, puasa bak menunjuk, menderma nak menunjuk-nunjuk.

4. oleh itu, saya menyeru diri saya sendiri dan anda semua di luar sana, marilah sama-sama kita beribadah di bulan ramadhan kali ini disertai dengan penuh rasa kehambaan.

No comments: