Monday, August 24, 2009

Kuasa Rasa

1. Kuasa Rasa...persoalan yang ditimbulkan oleh salah seorang pengunjung blog.

2.Perlu diingatkan, kita bukan bergantung kepada rasa semata-mata, sebenarnya apa yang saya maksudkan adalah setiap apa yang kita lakukan mestilah bergantung kepada Allah sw.t. Rasa di hati adalah sebagai panduan dan cetusan rasa untuk membuat sesuatu keputusan.

2. Apakah itu rasa?...Rasa adalah suatu yang subjektif, abstrak, mungkin boleh sampai ke tahap 'metafizik'...rasa yang baik adalah cetusan rasa hati yang dicampakkan oleh Allah kepada hambaNya...bila hati terlalu bersih, manusia dapat merasakan sesuatu yang benar...pandangannya menembusi hijab, dapat menembusi alam dunia...firasatnya kehendak Allah sehingga mampu membuat keputusan yang betul dan tepat...tetapi hati yang biasa dan jauh daripada Allah s.w.t mungkin cetusan rasa di hatinya ada ganguan daripada syaitan sehinggakan setiap keputusan dan apa yang dilakukan selalu sahaja tidak kena, tidak menjadi, dan tidak berjalan lancar kerana seseorang itu telah memutuskan hubungannya dengan Allah s.w.t yang maha kuasa di atas segalanya. Oleh itu, sebagai hamba Allah yang serba kekurangan...sentiasalah kita meminta petunjuk daripadaNya, solat istikharah selalu, agar rasa di hati kita adalah rasa yang tepat dan setiap apa yang kita lakukan dapat bimbingan daripada Allah s.w.t. Terima kasih.

Cuba renungkan: 'Pandangan mata selalu menipu, pandangan akal selalu tersalah, pandangan nafsu selalu melulu, pandangan hati itu yang hakiki, kalau hati itu bersih'.