Thursday, August 27, 2009

Cinta dan persoalannya-Vol II


Alhamdulillah…setelah siri artikel saya tentang ‘CINTA’ vol 1 diterbitkan dalam wadah ini, saya banyak mendapat respon daripada pengunjung blog…sama ada secara online atau di luar blog. Terima kasih atas respon dan pandangan anda. Justeru, dengan sambutan yang baik ini, saya terbitkan ‘Cinta dan persoalannya vol II’ seperti apa ynag dijanjikan.. Semoga dengan ‘post’ saya kali ini akan memberi ‘power cinta’ kepada kita yang menggerak jiwa dan fizikal kita dalam menuju cintaNya. Apakah yang dimaksudkan dengan ‘power cinta’?...saya analogikan dalam beberapa situasi...

1. Cinta guru dengan pelajar?


Tuhan yang maha kuasa mencampakkan rasa kasih sayang seorang sahabat dengan sahabatnya…saudara dengan saudara, bahkan jangan terkejut, jika dalam diri pelajar juga Allah s.w.t campakkan rasa kasih dan sayang kepada gurunya. Kenapa hal ini berlaku?...ya..bila seseorang guru mendidik anak muridnya dari hati…mendidik pelajar-pelajarnya dengan kasih sayang, penuh berhikmah, mengharapkan anak didiknya mendapat ilmu sehingga timbul cinta dan takutkan Allah, maka tidak salah bila pelajar-pelajarnya jatuh kasih dan jatuh sayang pada gurunya kerana Tuhan telah mencampakkan ‘rasa’ dalam hatinya, rasa hormat, kasih dan sayang pada gurunya, guru yang mengajar, mendidik dan membimbing pelajar menuju cintaNya. Sumber cinta yang suci ini adalah daripada Tuhan yang maha Penyayang. Persoalannya, kasih sayang yang murni dan profesional ini mungkin akan membawa ke satu tahap yang dikatakan ‘cinta kontemporari'. Dalam pemerhatian saya, ramai juga dalam kalangan pelajar-pelajar kita di luar sana yang berkahwin dengan gurunya sendiri selepas tamat sekolah atau pengajian sama ada di peringkat sekolah atau universiti…salahkah?, ganjilkah?, pelikkah?..maka jawapannya… tidak salah bila kena cara, profesional hubungan dan murni kerana Allah. Namun begitu, dalam konteks dunia pendidikan hari ini, perlu diberi perhatian di sini, menjadi satu kesalahan dari segi etika dan profesionalisme guru bila seseorang guru itu ada hubungan cinta dengan pelajarnya semasa pelajarnya masih bergelar pelajar secara rasmi di sekolah. Namun, setelah pelajarnya menamatkan pengajian, maka hal demikian perlu dilihat dari aspek yang lain pula. Cuma, apa yang ingin ditekankan di sini oleh saya adalah cinta dalam konsep yang sebenarnya menurut perspektif islam. Persoalan lagi…dari manakah puncanya perasaan yang hebat ini? yang membuatkan manusia boleh jatuh cinta kepada seseorang walau dalam banyak keadaan yang tidak dijangka?

Maka jawapannya...Sumber utama ‘Power cinta’ ini adalah daripada 'Tuhan' dan 'siraman kasih sayang'.

Cuba kita lihat diri kita sendiri...sebelum ini kita tiada di muka bumi ini. Bermulanya seorang lelaki suka kepada seorang wanita maka timbul cinta antara keduanya dan akhirnya manusia berkahwin. Daripada perkahwinan maka lahirlah zuriat, lahirlah kita ke dunia ini. Bagaimanakah terjadinya kuasa yang menakjubkan ini? kuasa siapakah yang hebat ini, yang mencampakkan benih kasih sayang dalam hati manusia..inilah kuasa yang maha kuasa..Allah s.w.t. Hal ini menggambarkan maha hebatnya kuasa yang mencampakkan benih kasih sayang dalam diri manusia...Tuhan yang Maha Agung..Allah s.w.t.

2. Kenapa cinta boleh datang dan pergi?

Ya..cinta boleh datang dan pergi. Kadang-kadang cinta hanya singgah sekejap sahaja, lalu terus pergi tak kembali. Ada juga cinta yang bertahan lama hingga ke akhir hayat bahkan sampai ke akhirat. Hal demikian menggambarkan kepada kita beberapa 'sifat' cinta yang perlu kita sedari. Bila manusia sudah memutuskan hubungannya dengan Allah s.w.t..bila masing-masing mempunyai kepentingan sendiri, ego yang membuak-buak, tidak lagi rasa di hati takut dan gerun kepada yang maha mencipta cinta, maka Allah s.w.t akan mencabut sedikit demi sedikti kuasa cinta dalam hati manusia. Maka berlakulah pertelingkahan, pergaduhan, perselisihan faham, konflik rumahtangga, konflik bersahabat, konflik suami isteri, konflik anak-anak dengan ibu-bapa hingga membawa perceraian, permusuhan dan sebagainya. Oleh itu, cinta yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t kepada manusia perlulah disuburkan dengan baja keimanan dan ketakwaan yang bertunjangkan masing-masing cinta akan Allah s.w.t dahulu. Manusia yang cinta akan keluarganya kerana Allah, cinta akan isteri kerana Allah, cinta akan suami kerana Allah, sayang akan anak-anak kerana Allah akan mempunyai peribadi yang baik, masing-masing begitu menjaga hubungannya dengan Allah s.w.t sehinggakan Allah s.w.t memberi keberkatan dalam hidupnya...seseorang yang cinta akan Allah s.w.t akan mempunyai sifat yang terpuji, mahmudahnya dapat dilihat dari riak wajahnya, dari perangainya yang sabar, tenang, nampak kasih sayangnya, lembut dalam berbicara, dan pergaulan, tidak prasangka, boleh bawa berbincang, tiada dengki, tiada benci membenci dan banyak lagi sifat-sifat mahmudah yang lain. Kenapa jadi begini? kerana seseorang itu cinta akan Allah s.w.t. Orang yang bercinta dia akan buat apa sahaja untuk kekasihnya, begitu juga dengan seseorang yang bercinta dengan Allah s.w.t..dia akan buat apa sahaja yang disuruh oleh Allah s.w.t untuk Tuhan yang dicintainya iaitu Allah s.w.t. Bila suasana seperti ini berlaku dalam komuniti kita, Maka akan lahirlah keluarga yang bahagia, anak-anak yang bahagia, dan rumahku syurgaku dan warga Maktab Rendah Sains Mara yang bahagia! . Akhir sekali lahirlah masyarakat yang aman dan harmoni hasil daripada individu yang cinta akan Tuhannya.

Sekian, terima kasih.
Menjelang Sahur...MRSM KK.

1 comment:

=1 said...

my dear muslimah,it is not we know whether our couple later is the suitable one but it is dpends on how we conduct the relation...just back to he basic...Allah know whether our couple is the rite or not...bout fall in love...it will be nice when u fall in love after marry...u will be happy to know very well bout ur cuople compare u fall in love b4 marry....u should read the 'cinta dan persoalannya vol 1':):)it is better to u know ur God very well..then fall in love with Him...then u will know whether u already fall in love or not...u may check this web...
http://uniqueinterference.blogspot.com/2009/06/tanda2-dilamun-cinta.html