Saturday, August 29, 2009

Kasih sayang- kunci kebahagiaan dan keamanan

Kasih sayang dalam keluarga dituntut dalam Islam. (Cikgu saifudin bersama keluarga tersayang)


Salam…sejak akhir-akhir ini mindaku lebih suka berberbicara, soal ‘cinta dan kasih sayang’. Hal ini kerana sememangnya menjadi impianku ingin melihat semua orang di sekelilingku khususnya,berkasih sayang sesama saudara, sahabat dengan sahabat, anak-anak muridku dengan guru-gurunya, guru-guru sesama guru, dan yang paling utama berkasih sayang dengan Allah s.w.t.


Komuniti yang berkasih sayang sesama mereka akan mewujudkan suasana yang bahagia, Kasih sayang kunci kebahagiaan, ketenangan dan keamanan, saya tekankan sekali lagi ‘kebahagiaan’. Adakah kita tidak mahu kebahagiaan?..(saya belanja anda makan KFC, jika anda tidak mahu kebahagiaan dalam hidup).

Hal ini membuktikan kepada kita semua bahawa kebahagiaan itu adalah fitrah. Sudah menjadi fitrah manusia inginkan kebahagiaan, bila kebahagiaan sudah tiada, maka manusia akan resah, gelisah, ‘tension’, marah-marah. Persoalannya, bagaimanakah ketenangan dan kebahagiaan hendak diwujudkan dalam jiwa?


Sekali lagi saya nyatakan, sebagai hamba Allah, kita seharusnya mempunyai ‘rasa’ kehambaan dan rasa bertuhan dalam hati. Mengapakah saya selalu tekankan rasa kehambaan ini, sama ada dalam siri tazkirah saya di surau Hidayah MRSM KK, dalam blog, juga percakapan harian…pentingnya rasa bertuhan ini adalah rasa bertuhan dalam diri akan menjadikan manusia berwatak hamba, tiada lagi ego, suka marah-marah, buruk sangka, benci membenci sesama saudara, rasa diri saja yang bagus orang lain tidak bagus, rasa diri sendiri yang sempurna, semua rasa ini bukan rasa dari rasa kehambaan, rasa-rasa ini semua adalah rasa tuan, tidakkah sifat tuan itu hanyalah Allah sahaja yang layak?



Kesan rasa kehambaan pada kebahagiaan manusia


Manusia yang tidak lagi rasa bertuhan dan hamba, mereka akan bertindak mengikut nafsu semata-mata, tidak kira dosa dan pahala, nafsu haiwan disuburkan, cinta akan dunia disuburkan dalam diri, kedua-dua ini adalah pembunuh jiwa!...apabila jiwa mati dan rosak, maka hilanglah ketenangan dan kebahagiaan, Allah akan cabut ketenangan dan kebahagiaan dalam hati.


Saya melihat dunia hari ini, ramai manusia yang kecewa dan putus asa, hilang kebahagiaan dalam kelurga, pelajar hilang kebahagiaan dalam sekolah, (sekolah dah nak buka..alamak tensionnya!!!), bertemu satu sama lain rasa tegang sahaja, rasa benci sahaja, rasa hendak tumbuk sahaja, menjeling-jeling mata menjadi budaya, aduh…sedarlah manusia. Manusia pada hari ini sudah bingung, semacam tidak tahu lagi hendak berubat macam mana…sesi kaunseling dengan kaunselor terlatih, yang hebat bercakap dalam media sekalipun tidak mampu lagi merubah penyakit berbahaya manusia ini, penyakit TB (tidak bahagia) ini sebenarnya lebih bahaya daripada H1N1. Keadaan manusia yang dapat penyakit TB (tidak bahagia) ini akan jadi semacam orang gila walaupun tidak gila. Mereka bercakap sendirian, mundar mandir mencari bahagia, mendengar lagu-lagu untuk bahagia, menghisap rokok untuk bahagia, aduhai manusia.Kenapa semua ini berlaku? Jawapannya manusia sudah hilang ketenangan dan kebahgiaan, manusia sudah hilang arah tuju sebenar dalam hidup.Manusia sudah tidak sedar punca kebahagiaan adalah kembali kepadaNya.


Kasih sayang! Ya…itulah kuncinya…bila manusia mula cinta dan sayang akan Allah s.w.t, maka kesannya akan nampak dalam perhubungan manusia. Manusia akan jadi lemah lembut dalam berbicara, tegur menegur, nasihat menasihati secara berhikmah, masing-masing faham tanggungjawab terhadap Allah s.w.t, tanggungjawab sebagai pelajar,faham tanggungjawab sebagai pendidik, tanggungjawab sebagai anggota masyarakat, Anak-anak sayang akan ibu ayahnya, tahu dan sedar tanggungjawab terhadap ibu bapa, anak-anak murid sayang akan gurunya, guru-guru mendidik anak muridnya dengan penuh berhikmah, senyum sentiasa terukir di bibir, bertegur sapa menjadi budaya. Tidakkah kita mahukan semua ini? Sekali saya nyatakan (saya akan belanja anda makan KFC kalau anda tidak mahu semua ini dalam hidup anda).


Sekian terima kasih. 7 pagi. RKW, MRSM KK.

No comments: